Call of Cthulhu d20

Recenze hororové hry Call of Ctulhu d20, inspirované dílem H. P. Lovecrafta.
Napsal Alnag

Call of Cthulhu (d20)

napsal Monte Cook a John Tynes

vydal Wizards of the Coast, 2002

Pokud tuhle knihu ještě seženete (za původní cenu), můžete si oblíznout všech deset. Původní náklad 35 tisíc výtisků, které vydalo pro Chaosium (autora klasické Call of Ctulhu hry, která není v d20 systému) nakladatelství Wizards of the Coast, se totiž rychle rozprodal. Byl zamýšlen i jako jakási ukázka a pobídnutí ostatním vydavatelům ohledně toho, co se dá s d20 systémem udělat. Na další dotisky má už právo Chaosium, ale to se zaleklo negativní odezvy svých fanoušků věrných původní hře a po několika dodatcích se statistikami pro oba systémy od podpory d20 verze ustoupilo.

První dojmy

Kniha vypadá úchvatně. Obálka zobrazuje jakési hvězdami poseté oči a ústa s tesáky. Na jakoby kožené obálce se míhají krví pokrytá chapadla, možná trochu laciné, ale něco do sebe to má. Obrázky uvnitř knihy jsou velmi dobře provedené, temné, realistické (když mají být) nebo bizarní (když jde o tvory Mýtu). I celá sazba vzbuzuje dojem jemného šílenství, klepajícího na dveře a i když je třeba si chvíli zvykat, pochopíte, proč jdou sloupce trochu "šejdrem". Papír je kvalitní a vazba perfektní.

O čem to je?

Call of Ctulhu je založena na mýtu Cthulhu, který je trochu nesnadné definovat. Stručně jde o svět a nápady vyplývající z díla H. P. Lovecrafta, hororového spisovatele počátku 20. století. Ať už tuhle hru budete kdy hrát nebo ne, Lovecrafta si určitě přečtěte. Ctulhu hra je hororové RPG, která užívá míst, nestvůr a jiných prvků z Lovecraftových povídek a z děl těch autorů, kteří se jej později snažili napodobit.
Naštěstí je v knize obsažena kapitola Cthulhu mýtus, která je stručným shrnutím Lovecraftovy filosofie a poslouží jako výtečný úvod, pokud nejste experti na Lovecrafta.

A co pravidla...

Protože Call of Cthulhu vyšlo nedlouho po vydání třetí edice D&D, je jí v mnoha ohledech dost podobné. Autoři v té době ještě nebyli tak odvážní jako nyní a v měnění d20 systému se drželi spíše při zemi. Přesto tu narazíte na několik zajímavých věcí.
První odlišnosti si uvědomíte při tvorbě postavy. Zapomeňte na rasy, tohle není fantasy a jste tedy vždy člověk. Zapomeňte ale i na povolání, můžete si vybrat toliko mezi ofenzivní a defenzivní variantou, které se ale od sebe liší jen o lepší progresi útoku nebo záchranného hodu. I to vám dá znát, že hrajete dost obyčejné smrtelníky.
Dovednosti jsou celkem věrnou kopií těch z D&D, ale i tady se pár novot najde. Psychoanalýza coby obdoba Léčení pro snižování účinků Šílenství a obnovení duševního zdraví, paranormální zaměření pro paranormální odbornosti, dovednost "Ctulhu mýtus", jedna z nestandardních dovedností, do níž nemůžete dávat body, ale která se zvyšuje sama, když vidíte něco nepřirozeného a to bez limitu a navíc redukuje vaše maximální duševní zdraví. Cizí jazyk, který zde (narozdíl od D&D) není automatický, ale máte hodnotu dovednosti pro každý osvojený jazyk a ověřujete, zda jste mu v daný moment porozuměli.
Také odbornosti jsou dost převzaté z D&D, až na pár nových, týkajících se střelných zbraní a pak unikátní paranormální odbornosti, které duplikují slabá kouzla a psionické schopnosti.
Pravidla pro duševní zdraví jsou výtečná, pro hráče d20 něco zcela nového, byť v podstatě kopie ze staré hry Call of Ctulhu. Ale jen ona samotná mají bez pochyby cenu celé knihy. Duševní zdraví ztrácíte, když se setkáte s něčím šokujícím či děsivým (např. Lovecraftovskými nestvůrami) nebo při užívání magie. Určité ztráty duševního zdraví mohou vyvolat dočasné duševní poruchy a když se s duševním zdravím dostanete na opravdu nízkou úroveň, zblázníte se trvale.
Boj je podobný jako v D&D, byť příležitostné útoky (AO) jsou zde jen jako volitelné pravidlo. Také pravidlo pro masivní zranění je posunuto na pouhých deset životů, což činí hru opravdu nebezpečnou. Spoustu lidí, kteří hru obvykle ani nečetli, znepokojuje přítomnost úrovní a nárůstu životů a myslí si, že to je stejná rubačka jako D&D. Není tomu tak. Právě pravidlo Massive Damage (str. 70), činí hru velmi smrtelnou i na vyšších úrovních a zaručuje, že si postavy jakýkoliv boj dobře rozmyslí. Stručně řečeno, každé zranění za 10 a víc životů (což je průměr leckteré střelné zbraně) přivede organismus do šoku a utrpěné trauma, pokud nepřehodíte Výdrž DC 15, vás zabije. Jednoduché. Ve skutečnosti je boj v CoC d20 smrtelnější než v původní variantě Call of Cthulhu, kde se můžete zranění i zcela uhnout.
Další super prvek je magie. Kouzla jsou popsána podobně jako v D&D, ale navíc má každé z nich svou cenu, buď v duševním zdraví nebo ve vysátí vlastnosti (někdy i permanentním, neobnovitelném). Každý se může naučit kouzlit a sesílat kouzla jak často chce, ale cena magie z ní činí spíš předmět obav, než nějakou výhodnou záležitost. Jednoduše je to něco spíš pro protivníky postav nebo nástroj, použitelný, když není vyhnutí.

Jak je na tom GM?

Jak známo, zvlášť mne zajímá provedení oddílu pro GMy. V tomto případě musím říct, že je perfektní. Počínaje výše zmíněnou kapitolou o Cthulhu mýtu, přes oddíl pro GM poskytuje rady o tom, jak vytvořit atmosféru a míchat hororové prvky tak, abyste to nepřehnali. Konkrétní rady pokračují i v kapitole "Stories" o tvorbě hororové zápletky a tyhle rady byste si měli vzít k srdci v každém případě. Další kapitola "Setting" navrhuje, kdy a kam umístit svůj příběh a poskytuje nápady pro různé kombinace časových údobí a žánrů. Neomezuje se tak jen na klasického Lovecrafta přelomu 19. a 20. století, ale i různé modernější a moderní varianty.
Pokud mne něco přesvědčilo, že tuhle knížku musím mít, je to právě tato štědrá porce vypravěčského materiálu, která, ač se to nezdá, je vytěžitelná jako inspirační zdroj i pro nehororové hry prosté jakéhokoliv Lovecraftovského vlivu. Navíc je korunována ne jedním, ale hned dvěma ukázkovými dobrodružstvími, které i začátečníka zorientují v tom, jak začít a jsou praktickou ukázkou toho, jak si vlastně nějaké dobrodružství vytvořit.

Shrnutí

Shrnuto a podtrženo, CoC je v mnoha ohledech špičková hra. Nabízí užitečnou sadu pravidel, která dobře vykreslí Lovecraftovský horor a výborné atmosférické texty a užitečné rady pro hraní. Pokud hledáte oddech od D&D bez nutnosti učit se nový systém, pak Call of Cthulhu může být to pravé. Finální výhodou je pak skutečnost, že Call of Cthulhu d20 je samostatná nezávislá kniha, která na 300 stranách shrnuje vše, co potřebujete a potřebovat budete. Všechna čest autorům.
Napsal Alnag 16.10.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 29 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13335108757019 secREMOTE_IP: 18.226.251.22