Povolání: Válečník

Hraj Válečníka, když začínáš. Není to složité a budeš mít možnost si často bouchnout. Nepřipadá vám to povědomé? Je ale válečník opravdu jen stroj na mávání mečem, nebo toto povolání může nabídnout víc?
Napsal Lotrando
Skip Williams, autor tohoto článku, pracuje na mnoha RPG projektech a řadu let působil jako Sage v časopise Dragon Magazine. Významně se podílel na D&D 3 Edice a je hlavním autorem příručky Monster Manual. Níže uvedený text se zabývá postavou válečníka z pohledu herních pravidel a jeho úlohy ve skupině.
Výhody a nevýhody Válečníků
Na první pohled může skutečně hraní Válečníka vypadat jako nejsnadnější úloha ve hře. Mašina na zabíjení, vhodná pro začátečníky ale i pro hráče, kteří nemají dostatek zkušeností či představivosti k vytvoření složitého charakteru postavy. První pohled však může klamat, a přestože hraní Válečníka může být jednoduché, odsoudit toto povolání jako triviální a ploché je chyba. Správně postavený válečník, hraný chytře a s nadšením, se stane plnohodnotnou postavou a nezbytnou součástí každé skupinky dobrodruhů.

Výhody válečníka
Je mnoho způsobů jak být užitečný, jste-li válečník. Níže jsou uvedeny ty nejvýznamnější, které vám pomohou úspěšně překonávat překážky položené před vás a vaši družinu.
  • Vysoká vitalita: desetistěnná kostka dává válečníkům množství zásahových bodů (životů) a to jim umožňuje pokračovat v boji i poté, co by jiná postava dávno ležela v bezvědomí.
  • Vysoká třída zbroje: Válečník sice nevládne množstvím vyspělých způsobů obrany, zato se však může spolehnout na možnost obléci jakoukoliv zbroj. Vyzbrojen štítem pak získává působivou třídu zbroje. V kombinaci s velkým množstvím zásahových bodů snadno překoná každého ve schopnosti odolávat útokům.
  • Vysoký útočný bonus: Základní útočný bonus válečníka je +1 za úroveň, nejrychleji rostoucí ve hře. To znamená, že válečník dokáže rozdávat poškození stejně dobře, jako jej přijímat.
  • Vysoká výdrž: Válečník má nejrychleji rostoucí výdrž ve hře (Tabulka 3-1, PPH). Tahle nezlomnost jej chrání před mnoha nebezpečnými útoky, se kterými se může setkat. Namátkou uveďme jedy, polymorfie nebo vysávání energie.
  • Velký výběr zbraní: Válečník má přístup k velkému množství zbraní, je zručný v jejich používání. Je tak nebezpečným protivníkem, ať už v ruce třímá cokoliv.
  • Bonusové odbornosti: Válečník dostává možnost vybírat si z velkého počtu bonusových odborností. Jedná se převážně o bojové odbornosti a hráč tak získává možnost vytvořit válečníka přesně podle svých představ.

Nevýhody válečníka
Stejně jako u ostatních povolání v D&D, nesou s sebou výhody v jednom směru nevýhody v jiném. Zde je několik nevýhod, které byste měli vzít v potaz při zvažování, zda hrát válečníka.
  • Málo dovednostních bodů: Pouhé dva body za úroveň neumožní většině válečníků získat vyšší hodnocení v dovednostech. Ani čtyřnásobek získaný na první úrovni tuto skutečnost nezmění.
  • Slabé reflexy a vůle: Válečníci mají nejpomalejší růst reflexů a vůle ve hře. Vyhýbání se magickým útokům nepatří k jejich silným stránkám.
  • Nízká pohyblivost: Závislost válečníků na těžké zbroji vede k tomu, že se na bojišti pohybují jen pomalu.

Praví válečníci
Hráči, kteří dobře hrají válečníky, se často drží následujících rad.

Buď připraven vést
Přirozené místo válečníka v družině dobrodruhů jsou přední pozice, aby mohl snadno chránit své druhy tím, že případnému nepříteli přehradí cestu. Úspěšné potyčky, pokud je družina odhodlána k boji, často začínají vyražením dveří a výpadem válečníka do bitvy. Válečník je obvykle první na řadě a je přirozené, že družinu vede.
Úloha velitele si ale zaslouží také trochu přemýšlení. Být první znamená mít možnost rozhodovat o příštím kroku, určovat směr, kterým se družina vydá. S tím je spojená i odpovědnost za členy družiny. Zatímco se ostatní připravují k hraní, hráč válečníka už si může rozmýšlet pochodovou formaci. Kromě jasného užitku z dobře zvolené formace získá hráč válečníka možnost něco dělat v okamžiku, kdy si kouzelník vybírá svá kouzla.

Pomoc příteli
Tvé bojové schopnosti válečníka tvoří základ celkové bojové síly družiny. Pokud promarníš své schopnosti, nebo je použiješ neefektivně, oslabí to celou skupinu. Stejně tak i válečník potřebuje pomoc svých druhů k přežití. Je dobré vědět, jak se zavděčit svým spolubojovníkům.
  • Zvědové: Je-li v družině Tulák, Hraničář, Bard nebo Mnich, může se ujmout úlohy zvěda. I když svou úlohu bude hrát dobře, může se dříve nebo později dostat do potíží. Spadnout do nastražené jámy, potkat ukrytou příšeru, nebo prostě někoho naštvat. V takovém okamžiku zachrání správně načasovaná intervence jeho kůži. Navíc, uvedená povolání disponující útokem ze zálohy, potřebují někoho, kdo upoutá pozornost protivníka na sebe. Dobře fungující tým válečníka s kterýmkoliv z těchto povolání je velkou výhodou pro celou družinu.
  • Kouzelníci: Čarodějové, kouzelníci a bardi umí uštědřit protivníkovi tvrdou lekci svými kouzly. Jsou pro družiny něco jako těžké dělostřelectvo. Na druhou stranu mají jen omezenou nebo žádnou možnost obléci brnění s vyšší třídou zbroje. Proto musí od protivníka udržovat rozumnou vzdálenost.
  • Kněží: Udržovat dobré vztahy s knězem, druidem nebo paladinem ve družině se vyplatí. Tito druzi ve zbrani ti mohou pomoci svými léčivými kouzly a udržet tě bojeschopného velmi dlouho.

Trocha důležitého vybavení
Válečníci jsou závislí na vybavení a je dobré na to nezapomínat. Nejdůležitější položky jsou tyto.
  • Zbroj a štít: Nejlepší zbroj, jakou může válečník sehnat a obléci, je jednoznačně nutností. Tvá třída zbroje je klíč k přežití. Štít je po zbrani druhým nejlepším přítelem válečníka, pokud ovšem nepoužíváš obouruční zbraň. Nemělo by se zapomínat ani na drobné magické předměty, jako jsou prsteny ochrany a amulety. Více méně mocných předmětů, které se doplňují, je často lepší, než jeden velmi mocný a drahý magický předmět.
    Záložní lehká zbroj není k zahození pro válečníka, který tráví hodně času v divočině. Spaní v těžké zbroji s sebou nese nejen nepohodlí, ale i postihy následující den. Nenechte se však protivníkem zastihnout ve spodkách. Noční přepady jsou oblíbené.
  • Hlavní zbraň: Zvol si dobrou zbraň, s dobrým zraněním ale i rozumnou šancí na kritický zásah. Meč bastard nebo trpasličí válečná sekyra je výbornou volbou hlavně proto, že se správnou odborností je můžeš používat jako jednoruční. To ti zajistí nejen dobrou schopnost udělovat poškození, zároveň budeš moci použít i štít a započítat si jeho výhody. Každopádně, ve schopnosti šířit smrt v řadách tvých nepřátel nic nepřekoná dobrou obouruční zbraň.
  • Záložní zbraň: jedna nebo dvě lehké zbraně mohou přijít vhod. Lehká sečná zbraň, dýka nebo ruční sekyra, se uplatní hlavně v těsných prostorách (nebo když vás slupne nějaká velká potvora). Slušná záložní zbraň se hodí i v případě, kdy z nějakého důvodu přijdeš o svou oblíbenou, nebo když je tato neúčinná. Vždy by měla udělovat jiný druh zranění než hlavní zbraň. Pokud například používáš meč bastard jako hlavni zbraň (sečná), zvaž řemdih nebo palcát jako záložní.
  • Střelná zbraň: Je zřejmé, že tvé místo je v předních řadách, v boji tváří v tvář. Střelná zbraň však není k zahození, když je tvůj nepřítel mimo dosah ručních zbraní. Vyrovnáš tak i sníženou pohyblivost způsobenou těžkou zbrojí. Kompozitní luk je výborná volba, nestojí moc peněz a při střelbě uplatníš sílu.
Původní článek napsal Skip Williams. Volně přeložil Petr „Lotrando“ Kulda.
Napsal Lotrando 19.10.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 94 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15083909034729 secREMOTE_IP: 35.168.113.248