Nejlepší taky nedokážu určit, ale kdybych měl vybrat nějaký vlastní favority, tak
Swords&Wizardy aka oldschool dnd
- funguje jako freeform, a přitom má přesně tolik mechanik, aby hra nebyla vůbec na vodě.
- dá se strašně snadno houserulovat
- hromady materiálu na internetu
- obtížnost nutí hráče překonávat překážky kreativně, což vede k úžasně bizarním a zamotaným situacím
(pro inspiraci mrkni i
sem)
(pravidla zdarma na
netu, včetně volné license pro vlastní tvorbu)
Stars Without Number
- scifi dnd
- má grandiźní atmosféru. Můj number one pick pro space operu.
- sympaticky simulační systém, včetně rad pro tvorbu sandboxu
(pravidla zdarma na
netu)
Dungeons&Dragons 4e
- protože má super deskovkovej souboják. Je to sice takové schizofrení, jako by jsi střídavě hrál deskovku a rpg, ale stojí to za to. Pevný pravidlový rámec zařídí, aby byl boj fér, i když vás DM chce za každou cenu zabít. Uspokojení z takové výhry je pak super.
- dá se s tim udělat i dvanáctihodinovej session, aniž by se DM moc vyčerpal.
Dungeon World
- storygame s atmosférou třetí edice dnd
- velmi návodné pro vypravěče, nikdy se nezastaví
(pravidla zdarma na
netu, včetně volné license pro vlastní tvorbu)
Když bych to měl srovnat podle toho, jak moc "příběh" explicitně podporují pravidla, tak má velkej náskok Dungeon World, pak dlouho nic, pak SWN a Dnd4e a nakonec Odnd.
Osobně se mi ale podařilo odvyprávět nejlepší příběhy v odnd, protože mě nijak nerozptyluje.
DrD2 je skoro nejhorší volba, jakou jsi pro příběhové hraní mohl udělat.
- téměř nijak nepohání hru samo o sobě, jen se často připomíná a překáží
- všechny delší kostkové konflikty jsou neskutečně disociované (navíc až nečekaně neinspirativním způsobem) a zdlouhavé (kdyby byly plné voleb, tak délka nevadí, ale tady se bohužel 75% času nic něděje)
- zmatlanej systém povolání produkuje až moc nesmyslů