QuentinW: jj. Navíc všichni mají tak nějak u rychlosti zafixované dělení pěti a převod na čtverce u gridu, bez gridu nějaká plus mínus stopa nehraje roli.
U výběru rasy pro tebe asi nebude nejdůležitější přesná rychlost rasy v metrech (protože to budeš řešit až někde v boji), ale spíš jak by tvá postava byla asi velká a těžká, aby sis to dokázal představit. Proto to tam píšu.
Navíc 5 nebo 10 stop dá každý více méně z hlavy jako zhruba 1,5 nebo 3 metry, 25 stop pak jako 7,5 metru. Ale 4 nebo 6 stop ve výšce postavy už jsou z hlavy těžší.
Co je zajímavé, že James Wyatt před pár lety psal, že do nové edice přemýšlí převod délek na metry nebo yardy. Měl docela sofitikovaný článek, kde bral mapy skutečných jeskyních komplexů a budov a snažil se je napasovat na čtverečkované sítě 1 m nebo 5 stop a tam bylo krásně vidět, že s metrovými čtverci se všude mnohem lépe vešel. Napříkal to, že chodby v jeskyních jsou většinou zhruba 1 metr, široké chodby jsou pak většinou zhruba 2 metry. D&D má kvůli pětistopým čtvercům nepřirozeně velké chodby i místnosti. Navíc an 3 metrovou chodbu zakreslíš krásně 3 metrové čtverce, ale jen 2 pětistopé, což je prý z hlediska taktických pravidel horší. Navíc američané mají yardy, které jsou zhruba stejně velké jak naše metry, zatímco většina světa IS jednotkami žádnou délkovou jednotku o velikosti 5 stop nemá. (Bohužel odkaz na ten článek už nemám)
EDIT: Jinak si vzpomínám, že James tenkrát Evropanům radil, ať prostě berou mapy tak, že 1 čverec = 1 metr, akorát ať si přepočítají, kolik budou dostřely zbraní a dosahy kouzel podle 3 stopy = 1 metr. Prý to tak vychází nejlíp.