Aegnor píše:
Může se ve tvých světech stát, že postavy narazí na příležitost, na kterou prostě nemají? Pokud ano, jak často to je? A pokud narazí na takovou příležitost, neodhadnou, že je nad jejich síly a budou se snažit ji vyřešit, necháš je to prostě vyžrat a nic neřešíš?
Ano, postavy mohou narazit na něco, na co nemají. Úmyslně na to mohou narazit v podstatě okamžitě - např. se vydají rovnou proti hlavní antagonistce kampaně, na kterou by se měly ještě dlouho a pořádně připravovat. Neúmyslně se jim to stát může stát taky, ale velice zřídka - např. neodhadnou možností či sílu protivníka. V tomto případě je však před tím k dispozici množství indicií (včetně třeba silově narůstajících poskoků), že to tak je, čím jsou blíže, tím jich je víc a jsou zřejmější. A ano, nechám je hrát, jak chtějí. Výsledky mohou být od pro mne překvapivého vítězství družiny, přes její útěk nebo porážku a třeba nějaké využití daným protivníkem, ale i smrt postavy.
Aegnor píše:
Můžu zkusit, ale mám pocit, že si neporozumíme.
Máš pravdu, nějak v tom nevidím modelování zápletky. Ano, různé systémy mohou ovlivnit průběh boje, protože jsou tam možné nebo výhodné nějaké taktiky a dostupné schopnosti, ale na zápletku nebo pak vázaně na příběh to podle mne nemá výrazný vliv.
Ano, různé systémy jsou vhodné pro různé styly hry, některé konkrétní stly hry přímo podporují či vyžadují. To ale neznamená, že i v jiných systémech (tedy v těch obecných, ne přísně směřovaných jako např. zmiňované Ten Candles) nelze podobný styl třeba s podobnou atmosférou odehrát. Byť ta by byla víc v rukou vypravěče než diktována systémem. Tak či tak to však opět většinou nemá nijak zásadní vliv na to, jaký bude příběh.
Log 1=0 píše:
Totálně jsi mě nepochopil.
Zdá se, že ne. Podle všeho mícháš filmovou/komiksovou fikci s RPG. Ve filmu/komiksu ti může jakákoliv postava provést cokoliv, co má ve scénáři. V RPG je veškerý takový pokus předmětem ověřování schopností protistran. Tj. např. v tvém příkladu by Lois musela mít extra dobré statistiky plížení, že se jí něco takového opakovaně povede, nebo naopak její protivníci by museli být výjimečně neschopní, že si jí při tolika případech nevšimli. Přitom by ti teroristé nejspíš měli mít minimálně statistiky obyčejných lidí, pokud se tedy nejedná o nějakou parodickou hru. Lois by tedy v takovém případě nebyla zcela reprezentativním příkladem obyčejného člověka.
Pokud jde o význam těch hodnot, tak to je právě něco, co může sedět, ale nemusí. Viz můj příklad se superhrdiny výše. Pokud je superhrdina běžný maník s jednou nebo dvěma zvláštními schopnostmi, tak pokud nebudou všichni stejní jako on (např. jeden Flash vedle druhého), tak budou zákonitě mít velmi různé úrovně všech vlastností. Někteří budou super silní, jiní super rychlí, další zase super chytří atd. Ti s výjimečnou vlastností/schopností tak vždy budou výrazně vystupovat nad ty, kteří je mají normální nebo je nemají dokonce vůbec.
Samozřejmě můžeš říct, že budou všichni super ve všem a pak s tebou budu souhlasit - v takovém případě ta odpověď Jersonovi smysl nedává.