Původně jsem chtěl napsat už včera, ale takhle to bude snazší. Napíšu to z pohledu hráče, jak jsem to při hře cítil.
Jsem rád, že jsem měl možnost si DnD 5e zahrát ze zkušeným GMmem, takže můžu dát i tuhle edici s klidným srdcem do své sbírky odehraných DnD her. Tedy můžu opravdu říkat, že jsem hrál každou edici kromě první alespoň jednou :-)
Vyzkoušel jsem si tvorbu postavy v JaD, která mi přišla lepší než v klasickém DnD, hlavně díky tomu, že vlastnosti jsem měl připravené a byl jsem ušetřen minmaxovacích voleb a odhadování, která vlastnost a dovednost se mi bude hodit nejvíc. Tvorba se sice moc neblížila zábavnosti Apocalypse Worldu, ale co bych ještě nechtěl, že jo :-)
Nabídku na Campfire jsem odmítl, protože z ničeho vymýšlet historii mi moc nejde - navíc když ani nechcete vzducholodě :-/ (Ale nedělal jsem si iluze, že byste je chtěli, jen Sirien řekl "můžete si vymyslet cokoliv" :-) )
Sbírání místních storek. Tady musím říct, že jsem měl opět pocit klasického DnD vyjebávání s hráči. Nevím, zda jsem si hodil úspěch nebo neúspěch, ale každopádně jsem se dozvěděl hromadu náhodně vymyšlených zbytečností, které mi nedaly ani představu, jak vypadá okolí (později se ukázalo, že podle zkazek by ve směru našeho postupu měl být trollí most, tedy hlavní cesta, která tam ale reálně být nemohla.)
Osobně doufám, že jsem si hodil neúspěch, protože pak by ten výsledek alespoň dával smysl.
Nevím jakým způsobem jsem mohl a měl získat lepší informace, zejména když jsem se zajímal o místa vhodná pro průzkum kvůli cílům našeho řádu. Informace o Slunovratu jsem zaslechl jen napůl, protože jsem se reálně snažil zatopit v kamnech (což byl s přehledem nejhorší nápad toho večera a nejspíše mi padlo kritické selhání.)
Mimochodem, to že slavnosti budou až za týden jsem zaslechl dobře a dalo mi to dojem, že na cokoliv bude týden času. Když to čtu, tak mít slavnosti Slunovratu jindy než slunovrat je zásek do uvěřitelnosti. Bylo by lepší popsat probíhající (=lehké) přípravy na oslavu, která má být pozítří.
Tady musím zmínit jednu věc, kterou jsem při hře neřekl - původní dobrodružsví jsem četl a měl jsem silný dojem, že tohle je jeho předělávka, takže jsem nějaké spojení s únosem kovářovy dcery čekal. Jen jsem si nebyl úplně jistý, takže jsem nic ani nenaznačoval, abych neřekl spoiler, nebo dokonce falešný spoiler. Místo toho jsem se snažil vcítit se do hráče, který tohle nezná, a dávat pozor na náznaky dané ve hře.
Z tohoto pohledu musím říct, že název "Noc goblinů" je spoiler jak prase, na úrovni Hadů v letadle. Je to lepší než "Únos kovářovy dcery", ale jen o kousek.
Při přepadení jsem byl na vážkách. Už jsem tušil, že je to dobrodružství, které znám, ale Sirienovo varování "bude to Combat as war" mi silně naznačovalo, že by bylo nejlepší hrát opatrně a tedy zabarikádovat se v hospodě, čímž bychom goblinům dali volnou ruku k provedení plánu. Na druhou stranu na Ugyho(?) otázku o zbraních Sirien zcela jasně řekl, že vesničané zbraně do hospody nenosí, takže bylo jasné, že nějaké organizování obrany by byl logicky nesmysl. Možná máme dost chlapů, ale žádnou výzbroj proti goblinům, kteří jsou schopní jedním útokem toho chlapa sejmout. Nicméně popis útoku na vesnici nás donutil vyjít ven, naštěstí. Tedy mně ne, napřed jsem chtěl střílet.
Tady opět musím říct, že DnD suks, protože postava, která nevidí v šeru, je na střelbu ve většině případů na houby, a vidění v šeru je naprosto must have výhoda, kterou nějaký bonus +1/+1 nemůže dorovnat ani náhodou. V téhle scéně jsem si připadal jako v nejhorší hře X-com, kdy se snažím zachránit civilisty při terroru, strašně mi to nejde a jen sleduju, jak jeden po druhém umírá. Pokud jsem si všiml správně, tak jsi Siriene škrtal gobliny i při mém neúspěšném útoku, nebo ne? Ale i kdyby ano, stejně to bylo frustrující. Trochu jsem si spravil náladu, když se mi jednoho goblina podařilo překvapivým útokem rozseknout při seskoku, ale to byla slabá náplast. U počítače bych už vzteky bušil do klávesnice. Po dvou dnech ta frustrace už mizí a počítám, že za rok bych na ten souboj vzpomínal jako na zábavný, ale proto chci svou frustraci zapsat teď a tady. Fakt několik minut čekání, pak si hodím (dvakrát, a beru horší hod), nic se nestane, a pak zase čekám.
Mám lehký dojem, že ke kovárně jsem byl "naveden" na poslední chvíli, protože kdyby Sirien nezmínil jako nejbližšího goblina toho, který mi utíkal za zády ke kovárně, tak jsem zcela dle logiky věci šel za ostatními do centra vesnice ke kostelu a kovárnu úplně minul. Fakt tam nepadl ani jeden náznak, že je kovárna důležitá, a házet sina nějaký "Celkový přehled o boji", když jako člověk vidím kulové, protože je pořád tma, za celý boj byl jeden osvětlující blesk a kdy jsem na kovárnu ani nemohl vidět by mi přišlo jako exploit pravidel, nebo možná výzva GMmovi, aby mě bagroval. Navíc jsem nevěděl, že tuhle možnost získání přehledu vůbec mám - čekal bych to u Apocalypse Worldu, ne u DnD.
Na chvíli jsem měl radost, když jsem sejmul jednoho goblina unášejícího holku (no představte si, dva goblini nesou bránící se holku větší než oni, já se jim úspěšně plížím za zády, překvapivě zaútočím a jednoho se mi podaří zabít. (To byl sarkasmus, takový výkon bych očekával, když by to zkusil kouzleník a nikoliv specialista na zabíjení ze zálohy). Nicméně mi to vůbec nepomohlo, protože hned na to na mě vystřelili dva goblini z křoví (Sirien říkal, že tam byli připravení, a nemám důvod mu nevěřit, i když bych mu musel věřit, i kdyby si je tam zrovna vymyslel.) Každopádně jsem padl do bezvědomí a málem zemřel - fakt bylo štěstí, že jsem nevěděl, na co si hážu, protože kdyby mi tam chcípla postava bez možnosti s tím něco dělat, tak ... raději nedomýšlet.
Ještě k boji. Sirien gobliní akce popisoval fakt dobře a měl jich zásobu. Jako pasivní hráč bych si to určitě užíval. Jako aktivní hráč jsem trpěl, protože moje akce byly jen výběr cíle a hod kostkou. Při neznalosti toho zda jsem zasáhl a zda výsledné zranění stačí na smrt jsem byl odkázaný na Sirienovy popisy i svých akcí, takže ani ty své dva úspěšné útoky jsem si nepopsal.
Dál - pokud někdo předpokládá, že za bouřky /v dešti v temné noci s případným zraněním bude někdo gobliny pronásledovat hned po skončení útoku, je to magor, fakt. Moje praktické pokusy s chůzí v nočním lese, o stopování a dešti ani nemluvě, mluví jasně proti takové akci. Opět - kdybychom všichni viděli v noci, asi by to dávalo smysl, ale s jedinou půlorčicí rozhodně ne. Navíc já byl v bezvědomí a ona s 1 HP.
Ke zjišťování - když dva použitelní členové družinu musí pomáhat hasit ohně a dávat dohromady zraněné či mrtvé, a ještě se starat o dva vyřazené kamarády, nepřijde mi uvěřitelné, že by měli zjišťovat, o co goblinům šlo. Jak bychom to vlastně měli zjistit, když byl kovář mrtvý? Metagamově jsem už věděl, že se budeme muset rozhodnout mezi sledováním hned a čekáním do rána, ale tak nebo onak bych se v takové situaci nikdy pro noční pronásledování nerozhodl.
Zjišťování "kam mohli jít" jsem vyzkoušel, ale bez výsledku - na daný směr nesedělo ani jedno místo ze zkazek, které jsem předtím v hospodě vyslechl. Jedině trollí most, což vůbec nedávalo smysl (a ani tam neměl být, tím směrem nevedla z vesnice žádná cesta).
Jen podotknu, že ráno jsme chtěli vyrazit hned za svítání, když to bude možné, a i lovce jsem (myslím) bravurně přesvědčil, že mu nebezpečí nehrozí, a když se bude bát moc, tak se může vrátit, ale stejně jsme se moc zdrželi. Deset vesničanů jsme vzali s sebou - jak se ukázalo, byla to zcela jednoznačně chyba, protože nás jen prozradili a šest jich zemřelo, ale opět - nedávalo smysl je od toho zrazovat, protože jsem čekal, že stejně půjdou i bez nás. I když nemám dojem, že by to ranní zdržení mělo vliv na další scény.
Spor o stopování - tady jsem opět vycházel ze svých znalostí o psovodech, kteří jediní své psy znají. Opravdu jsem nečekal, že nás i po mém úspěšném hodu na přesvědčování lovec bez náznaku jakéhokoliv nebezpečí bude odvádět pryč ze stopy, a že vesničané budou mít lepší schopnost stopování, aby dokázali odhalit, kudy vedou správné stopy. Domníval jsem se, že se naopak bojí oni. A nechtěl jsem si házet, protože jsem si vzal jen zastrašování, což naprosto nedávalo smysl na ně v takové chvíli používat. Navíc jsem se bál, že si hodím špatně a ten jeden hod ještě povede k eskalaci rozporů ve skupině. Výhled na špatné hody bez možnosti s nimi něco dělat mě paralyzovaly čím dál víc.
Alespoň jsem byl o scénu později úspěšný v zastrašení lovce, takže prozradil, že nás opravdu vede špatně, protože se bojí - i když nemá čeho, pes snad ucítí gobliny dřív než budou na dostřel. Každopádně jsem ho poslal domů a vyrazili jsme za druhou polovinou vesničanů, takže jsme přišli o výhodu stopování, o výhodu varování psem před ukrytými gobliny, a naopak nabrali nevýhodu za to, že druhá skupina vesničanů se nechala celá postřílet na místě, kde jejich mrtvoly ani nebyly vidět, takže gobliny varovali, ale nás nic nevarovalo, že nás čeká past.
Tady už bych měl několik výtek - chtěl bych viděl, jak čtyři nebo kolik goblinů sejmou čistě čtyři vesničany, že nejen žádný neuteče, ale ani jeho mrtvola nebude ležet blíž než ostatní, a ještě navíc budou i potom ostražití, místo aby si mysleli, že trestnou výpravu odrazili a mají volno. A taky po celonočním pochodu vůbec nemuseli spát (dobře, tady asi hrálo roli to, že jsme spali a pak jsem se ještě zdržovali).
Každopádně jsme nakráčeli jako lamy doprostřed mítiny. Kdyby Sirien nějakou mítinu zmínil už předtím, tak bych mu řekl, že NIKDY nebude přecházet otevřený prostor, zejména když za ním bude les a zejména když stopy povedou skrz něj. To je lekce Přežití v divočině 101. Takže to do scénáře můžeš napsat, ale připrav se na to, že alespoň jeden hrář řekne "to nikdy neuděláme" a když GM bude odporvat, umlátím ho příručkou pro přežití na útěku, ve které se to vždycky píše. :-) Stejně jako že nechodíš po hřebenech kopců, ale ve dvou třetinách jejich výšky, abys nebyl vidět proti obzoru na kilometry daleko.
Taky se v tuhle chvíli projevilo, že jsme šli už celý den, a vlastně jsme vůbec neměli představu, jak daleko může být gobliní tábor, abychom si začali dávat včas pozor a nějak zpomalili.
Každopádně jsme byli pod výše popsaným útokem, takže po zbytek boje jsem se plazil se 4 HP, ale už mi to bylo jedno, stejně jsem čekal TPK. Nějakým zázrakem se nám ale podařilo gobliny zlikvidovat, aniž by některý z nich utekl, až jsem měl dojem, že nám Sirien pomáhá, protože mi to házelo pořád špatně. Měnění počtu goblinů podle času jsem si neměl jak všimnout, ale pokud bylo, tak to asi bylo dobré. I když zase - večer a střelba s nevýhodou - nevím co je horší. Myslím že tentokrát mi Sirien nevýhodu při útoku na dálku (vržená dýka) nepočítal.
A taky jsem kupodivu nebyl pod žádným dalším útokem. Jo, za celou hru na mě šly tři útoky, a všechny prošly za dost velké zranění. Kdyby jich šlo víc, asi jsem byl mrtvý. Nevím jak to měli ostatní.
Na hrobku jsem už navrhnul více taktický útok, jen jsem se okolo plížil sám (na základě úvahy, že čím víc nás to plížení bude zkoušet, tím větší šance je, že se to někomu nepodaří, zejména když nebudou mít tak vysoký bonus jako já, tím prozradí všechny a jak budeme rozdělení, tak nás rozsekají.) I tak jsem doufal, že bych mohl překvapivým útokem zezadu, když budou goblini vázáni útokem na dálku zepředu, mohl tak dva zabít, než vůbec začnou jednat. No, opět to byla naivní představa, DnD je na tohle mizerné i na 1. úrovni, kdy všichni mají málo HP. Každopádně jsme jim už nechtěli dát šanci na nic, takže rychlý boj nablízko, do krypty, pak ten excelentně použitý dračí dech a přitlačení na dveře, a pak už jsem začal mít dojem, že bychom to mohli dát. Ten závěr už mi sem tam padl i nějaký úspěch (i když hodit si s výhodou 1 a 2 na d20, a při zásahu si hodit 1 na 1k8 a 2 na 1k6 ... prostě kostky na houby, mám je 25 let a asi půjdou do nějakého herního klubu)
Každopádně finále spravilo dojem frustrace z prvních dvou třetin hry a hlavně jsme to dokončili všichni, tak bych si asi neměl stěžovat. Jen mám dojem, že to nebyla naše zásluha, ale prostě série náhod a rozhodnutí GMma, a až ke konci pár dobrých rozhodnutí. Jinak nás asi zachránil Sirenův neúspěšný hod na otevření dveří šéfem. Jinak bychom asi chcípli.
Po hře jsem prohlásil, že DnD 5e dostane hodnocení 1k6-1 hvězdiček a opravdu jsem hodil šestku, ale má smůlu, protože jsem uplatnil pravidlo o nevýhodě (hra byla ve výsledku poměrně dobrá díky herní partě, ale rozhodně ne díky pravidlům, spíše pravidlům navzdory), takže jsem si hodil znovu a padlo 4. DnD 5e pořád hodnotím na tři hvězdy, což mi přijde pro něj adekvátní.
Noc goblinů jako taková celkem jde, jen by chtěla v některých místech dodělat. Taky bych to nějak chtělo snížit náhodnost, ale netuším jak.
Rozhodně jsem rád, že jsem si zahrál a v rámci možností jsem se i bavil, hlavně v roleplayingových scénách, i když jich bohužel bylo s postupem hry čím dál méně.