Quentin píše:
Taky mě trošku irituje, že na jedné straně tvrdí, že postavy v RPG nemusí být silově vyvážené, ale spotlightově. A už vynechává, že nejjednosuší způsob, jak spotlightově vyvážit d&dčkové dobrodruhy, je vyvážit je silově :-)
Pokud tě irituje, mission accomplished, o moc víc tu nejde :)
S tím vyvažováním, já mám problém to vůbec rozřadit na "silové" a "spotlightové". Pokud řešíš, že tvoje hra je celá o vztazích a depkující středoškolačka, dvojice sto let starých sexy upírů a jejich dva tisíce let starý, leč neméně přitažlivý nemesis by měli mít v příběhu stejnou váhu, zabýváš se vyvážením hry. Řešíš-li jestli mít dovednosti jako Meče, Luky, Kyje, whatever nebo jen Boj, je to o vyvážení hry. Napíšeš-li D&D-like fantasy, ale všichni hrají za bardy z řad temných elfů, pak jsi zprznil vyvážení hry a je jedno jestli je to kvůli číslům nebo protože jsi napsal ostatní rasy jako nudné idioty, zatímco temní elfové jsou do jednoho ultrahustí uctívači deathmetalu (ale možná je to kouzlo nechtěného a nakonec z toho může být docela dobrá hra, jen ne taková, jakou jsi původně zamýšlel). Prostě psát RPG a vyvažovat RPG mi přijdou jako dvě strany jedné mince, a přitom to vůbec nemusí to souviset s "average dmg per round".
sirien píše:
Všichni chtějí hrát elfy a trpaslíky, to přeci víme, protože když se zeptáme, kdo hraje elfy a trpaslíky, tak je takových hráčů hafo. Až do momentu, kdy se Jerson rozhodl, že elfové a trpaslíci nebudou mít bonusy k vlastnostem. A ejhle, najednou valná většina hráčů elfů a trpaslíků upřednostnila lidi.
Takže otázka je: chtějí ti hráči ten +2, nebo jen mají dojem, že bez něj nebudou ve hře tak hustí, jak by být chtěli?
Ok, experiment úspěšně proveden, teď záleží co si z něj vezmeš. Já si z toho beru, že atraktivita různých ras/zbraní/whatever je i v tom, že jsou od sebe mechanicky odlišné. Oproti tomu, snahu vyhubit jakékoli bonusy, potažmo každý náznak rozhodování v rovině herních mechanik, jsem nikdy moc nechápal.
K té otázce - dle mého je vlastně jedno jestli hráči hrají elfy protože mají pocit že nutně potřebují ten bonus nebo chtějí hrát elfy a chtějí ten bonus, protože to podle nich odráží vlastnosti té rasy, nebo prostě chtějí elfy protože jsou cool a bonusy jsou jim ukradené.
A nemůžu se zbavit dojmu, že tyhle body někteří designéři míjí zcela záměrně. Ono je totiž o hodně jednodušší říct že do správných RPG tabulky zbraní nepatří a správní roleplayeři(TM) je nepotřebují, než se nimi prudit nebo nabídnout nějakou elegantní alternativu, které by nezatěžovaly "správné roleplayery" a přitom uspokojily ty, kdo něco takového ve hře chtějí. Navíc se takové subsystémy musí testovat, nemluvě o tom, že když máš hru napsat do soutěže s deadlinem za měsíc, na takové věci prostě není čas.
sirien píše:
To co tam John píše v podstatě je: "demence spočívá v tom, že chceme hrát RPG, píšeme pravidla pro deskovky a pak se snažíme hrát s pravidlama pro deskovky RPG - měli bysme se na tohle vykašlat a rovnou začít psát pravidla RPG jako pravidla pro RPG."
Řekl chlápek, který už dlouhé roky nenapsal rpgčko pro víc lidí než svoji squadru věrných fanoušků, a na světlo světa se vyhrabal teprve s šancí vzkřísit svoje dvacet let staré "deskové RPG". A úspěšný kickstarter má za sebou, tak uvidíme, jestli ze 7th Sea zmizí všechny ty fuj věci, které do RPG nepatří, nebo zůstane prohnile mainstreamovou (a populární) hrou.
sirien píše:
To, že je ten článek napsaný poněkud provokativně tu už vystihnul Gurney. A Gurneyho nezvykle rychlá obsáhlá reakce zároveň rovnou demonstrovala možné přednosti toho, když se autor něco rozhodne napsat v kontroverzním duchu namísto nudně smířlivým tónem... no a pak už máš jen otázku toho, kolik lidí se nad tím zamyslí a vytáhne si z toho myšlenku a kolik lidí se uchytí textu a rozhodne se brát si to osobně.
Je pravda, že kontroverze není automaticky špatná, ale pokud má k něčemu vést, tak za ní musí být nějaká myšlenka. A ten Wickův článek je bohužel jenom kompilát ohraného a navrch nefunkčního "gamismus je špatný", potažmo "nechci aby RPGčka vypadaly jako D&D" ...well, if wishes were horses...
Hláška o herní rovnováze mě taky moc neoslňuje, zvlášť když hned následující věta napovídá, že účelově mluví o velmi specifickém pojetí herní rovnováhy typu "dmg per round" a hned v následující větě se dozvím, že jde vlastně o to vyvážit spotlight postav.
Ta reakce je takový flashback z doby cca rok zpátky, kdy mě číst podobné věci ještě bavilo. Když na něco podobného narazím dnes, je to spíš: "další kontroverzní teorie? fuck it, mám lepší věci na práci".
Loki B píše:
přijde mi, že tím chtěl říc: "rpg je to, co jsem vymyslel a oblibuju já!" .... ok. je to něčím přínosné sdělení? :) Připomnělo mi to nápis z Neználka na Měsíci: "Buchtingowa sůl je nejlepší, každá jiná je mnohem větší šmejd!"
To je dobré přirovnání. A Neználek na Měsíci je strašně awesome knížka, jako malý jsem ji četl nejmíň třikrát.