Skenderax píše:
Zatiaľ, ak sa na to pozriem z nadhľadu, sú samotné pravidlá vcelku jednoduché.
Já měl naopak pocit, že pravidla trochu zaspala dobu. Působila na mě jak GURPS, kde místo 3d6 podhazuješ pomocí 1d20.
Postavu tvoříš tak, že si za body nakoupíš základní atributy a skilly. Atributy moc neovlivňují hody, spíš cenu navazujících skillů a další věci (charisma třeba určuje počet fate pointů apod.)
Skill check je udělaný tak, že na základě svých skillů, disciplín (které jsou zaměřením uvnitř skillu) a specialit (které jsou zaměřením uvnitř disciplín) získáš DC (tady zvané SV), které podhazuješ (každá úroveň skillu zvyšuje DC o 1, každá úroveň disciplíny a speciality o 2). V základu máš každý skill na jedničce, takže pokud jsi třeba do Shadow Arts neinvestoval ani bod, podhazuješ při plížení jedničku.
Boj je trochu složitější, protože úroveň skillu a jeho zaměření nedávají DC, ale počet bodů, které můžeš rozdělit do svých útoků (jejichž počet za kolo se liší podle vybavení) a kolik bodů do útoku dáš, takové DC pohazuješ. Body z disciplín a specialit jsou vázané na konkrétní způsob boje, takže ve výsledku mohou tvoje bojové staty vypadat (zjednodušeně) třeba takhle:
Combat points: Free 8/ Armed 1 (One-Handed Light Weapons 4)/ Unarmed 1 (Brawling 4)
2 actions per 1 round
Což dává dohromady 18 bodů, ale nemůžeš udělat jeden útok dýkou s DC 18, protože 5 bodů z toho je vázáno na boj beze zbraně. Ale můžeš udělat například dva útoky dýkou, jeden s DC 8 a druhý s DC 5 (přičemž jsi utratil všechny volné, všechny zbraňové a všechny lehké jednoruční body). Akce jsou ale i obrana, takže pokud podhodíte svůj útok, může se pořád stát, že soupeř podhodí obranu. Další body a pravidla do toho přidává pohyb, jízda na koni atd. Na zranění se obvykle hází 1d10. Slabší potvory/zbraně mívají 1d5, silnější potvory/zbraně mohou mít 1d10 (OR 10), což je to samé jako "10 again" ve WoD, tedy že na hod 10 házíte dál (a házíte tak dlouho dokud padají desítky), nebo 1d10 (OR 9-10), čili na 9 a 10 házíte znovu, atd. (OR je zkratka pro open roll.)
Je celkem pět stupňů zranění, které se podílově určí z počtu vašich HPček (tady zvaných BP - body points) a dávají pak různé modifikátory k DC.
Je taky pět stupňů strachu, na které se hází stejně jako na zranění - od méně děsivých s Fear Factor: 1d5 (goblin), po velmi děsivé s Fear Factor: 1d10 (OR 6-10), což jsou draci a démoni. Stupně strachu se ale počítají lépe než zranění, protože jsou po deseti bodech. Čili po 50 bodech strachu postava zešílí a i konkrétní následky u jednotlivých stupňů strachu jsou fajn.
Je tam samozřejmě mnoho dalších pravidel, ale to už nemám čas rozebírat. Pro mě je to opravdu zbytečně složité a těžkopádné, ale stejně pochybuji, že si někdo kupoval Trudvang kvůli pravidlům.