sirien: ohledně té zastupitelnosti nikde zmínka není, ale třeba vůbec není vidět, jak jsou designovaný classy. Třeba to tam bude nějak zapracovaný.
A k té escalation die ... jako nevím, přijde mi to hodně odlišný.
13th Age Escalation die funguje tím, že čím déle trvá boj, tím větší šanci na zásah postavy mají (a teda některý postavy mají na tu kostku vázané nějaké ability, pokud se pamatuju správně).
SG RPG má "stupně napětí", který se určuje na začátku série (kampaně), epizody (sezení) a scény. Teoreticky by to mohly být prostě stupně od jedné do X (tuším pěti?). Jedinej důvod, proč je to kostka, je že se občas ta kostka použije v nějaké schopnosti.
Kostka napětí slouží (dle mě) hlavně k informaci hráčů o tom, co mají od příběhu očekávat a jak vážně to mají brát. Když budu mít sérii s d8 a pak si dáme epizodu d4, tak to hráčům říká, že je to oddechová epizoda a můžou si to víc užít (Window of Opportunity, Extreme Wormhole ...). Naopak, když v sérii s d8 vytáhnu d12, tak jdou sázky nahoru, ukazuje to, že jde fakt o hodně (s06e22 - Full Circle, kupříkladu). Tohle u Escalation die nějak nevidím.