Konečně výživná diskuze! Že jsme se načekali od toho paladina na rpgf.. :-)
Myslím, že ti Andtome rozumím, co chceš říci, můj názor je trochu podobný, ač ne stejný. 4e ti dává skutečně úplnou svobodu jak paladina zahraješ, ona ti dává takovou svobodu, že mu nemusíš dávat žádný morální podtext. Přijde mi, že apeluješ právě na toto. Je to hra postavená na budování číselných hodnot a vzájemném kombení doplněno nalejváním desítek životů do zraněných postav.
Stejný trend potkal i magici.
Ale nijak kvůli tomu nehledím na 4e s despektem, každý si může a měl by si vzolit hru, která naplňuje jeho herní očekávání.
Já jsem zatím nepotkal hru, která by byla ideální a tak se věnuji homerulování. Druhak jsem nikdy nebyl příznivec hraní s nabiflovanými pravidly, kde se hráči hádají s DM podle jakého pravidla se mělo co měřit. Vnímám to jako podstatné omezení atmosféry, hráči myslí hlavně na pravidla a jejich aplikaci, u mě je na prvním místě selský rozum a hra.
Quentine: Dobré příspěvky. K tomu umírání. CO jsem zatím v 4e zažil, tak ten pocit ohrožení postav blízkostí smrti je skutečně jen iluze a hráči musí hodně dbát, aby ji nesfoukli jak svíčku, stačí jen drobná hláška, jak nakombí léčení a iluze smrti je ta tam. A uvedené řešení nedělat souboje o život, přece není řešením, je to univerzální řešení všech rpg. Vždyť tato variabilita se užívá ve všech hrách, aby to nebylo furt na jedno brdo.